Een dag van een kind

Taken

Op Marimba werken alle kinderen vanaf groep 5 met een weektaak. Hierop staat het werk voor een bepaalde periode. De kinderen zijn zelf (mede) verantwoordelijk voor het afkrijgen en goed uitvoeren van de taken. Ze plannen hun werk in en bepalen hun eigen tempo en de volgorde van de taken. Elk kind krijgt de leerstof op eigen niveau.  

Bouwen aan zelfvertrouwen

Kinderen kunnen veel zelf en vinden het leuk om te ontdekken en dingen te doen. Zo groeit hun zelfvertrouwen. We doen dat door bijvoorbeeld de kinderen zelf hun jas aan te laten trekken en op te laten ruimen. Ze kijken zelf hun werk na, leren van fouten en bedenken oplossingen. Natuurlijk altijd met ondersteuning van een van onze professionals.

Zelfstandig werken

Een van de manieren om zelfstandigheid te stimuleren is 'werken met uitgestelde aandacht'. Kinderen gaan zelf nadenken en het voorkomt dat ze dingen vragen die ze best zelf kunnen oplossen. Ook leren ze op andere manieren aan informatie komen: via andere kinderen, Chromebook of boeken.

Extra oefening of meer uitdaging

Wanneer de kinderen zelfstandig aan het werk zijn, heeft de professional de tijd om extra begeleiding te geven aan kleine groepen kinderen. Bijvoorbeeld wat extra oefening met lezen of juist meer uitdaging bij rekenen.

Echte maatjes

Op Marimba werken we met maatjes. Maatjes lopen samen in de rij naar gymnastiek en zijn bijvoorbeeld samen verantwoordelijk voor een huishoudelijke taak. Spelenderwijs leren kinderen omgaan met elkaar en niemand buitensluiten.

De kinderen leren veel van en met elkaar. Ze helpen elkaar bij moeilijke vragen en werken samen aan werkstukken. We doen dat in tweetallen of in kleine groepjes.  

Speelleerplein

Bij groep 1 t/m 4 hebben we een speelleerplein. Kinderen werken hierbij in hoeken aan opdrachten op verschillende niveaus. Kinderen uit groep 5 t/m 8 hebben een eigen leerplein.