Ieder kind is uniek

Wij geloven in ‘uitgaan van verschillen’. Niet meer iedereen langs dezelfde lat, maar de beste versie van jezelf mogen zijn.  We geven kinderen de ruimte om te groeien en hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Kwaliteitszorg 

De samenleving verandert en onderwijs en opvang zijn continu in ontwikkeling. We werken binnen Kiem structureel aan het verbeteren van onze kwaliteit. Die verbeteringen staan in het kwaliteitsbeleid. Wil je weten hoe we dat op ons kindcentrum doen? In het jaarplan staan onze ambities, de ontwikkel- en verbetertrajecten en de concrete acties en doelen.

Ieder kind is anders en we willen gelijke kansen voor ieder kind. Daarom investeren we extra in de brede ontwikkeling van kinderen. Dat doen we door een rijk aanbod, het inzetten van verschillende expertises en het investeren in voldoende en goed opgeleide medewerkers. We meten wat het oplevert voor de kinderen en we leren van en met elkaar.

 

We volgen kinderen in hun ontwikkeling

Wat heeft jouw kind nodig, hoe gaat het, welke vorderingen zijn er en met welke resultaten? Zitten kinderen 'lekker in hun vel', voelen ze zich veilig en gaan ze met plezier naar het kindcentrum?

We onderzoeken dit op verschillende manieren, onder andere via gesprekken met kinderen en ouders en we werken met een kindvolgsysteem. Hierin leggen we de vorderingen en resultaten vast voor bijvoorbeeld taal en rekenen-wiskunde. Ook vinden we het belangrijk om te weten hoe het met de kinderen gaat. We volgen hun welbevinden en gevoel van veiligheid. Vanaf groep 3 wordt twee keer per jaar een gestandaardiseerde monitor ingevuld.

We kijken naar het kind, de groep en het kindcentrum. 

Dit doen we met (methode)toetsen en bevindingen uit observaties en kindgesprekken. Twee keer per jaar maken we analyses op groeps- en kindcentrumniveau.  Deze analyses bespreken we in de kwartaalgesprekken. We kiezen de juiste interventies en meten de resultaten. 

 

Scholen op de kaart

De overheid stelt de kerndoelen en basisvaardigheden voor het onderwijs vast. Wij leren kinderen die vaardigheden en geven ze een stevige basis voor hun toekomst. 

Op scholen op de kaart vind je informatie over de resultaten van ons kindcentrum. Die cijfers zeggen niet alles. Het is een indicatie, waarbij ieder jaar verschillende factoren een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld de instroom of de interesses van kinderen.

Van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs

Kinderen in groep 8 maken de doorstroomtoets in plaats van de eindtoets. De doorstroomtoets is in februari. Kinderen moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Zo maken alle kinderen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur.

We volgen de kinderen acht jaar lang in hun ontwikkeling. In groep 7 geven we een pre-advies en in groep 8 ontvangen alle kinderen het voorlopig schooladvies vóór het maken van de doorstroomtoets.

Het voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs stellen we zorgvuldig op en bespreken we met het kind en de ouders. We kijken hierbij niet alleen naar de leer- en toetsresultaten maar ook naar andere talenten en interesses.

Het schooladvies wordt bijgesteld als uit de doorstroomtoets blijkt dat een kind cognitief meer in zijn mars heeft dan naar voren kwam uit het voorlopig schooladvies.